Hogyan ismerd fel a rossz állapotú használt autót már az első megtekintéskor?

2025.12.11

A külső nem minden, de sokat elárul

Amikor először meglátsz egy autót, az összkép már ad egy irányt. Egyenetlen fényezés, eltérő árnyalatú elemek, rosszul álló hézagok a karosszérián – ezek javításra vagy korábbi sérülésre utalhatnak. Nem baj, ha volt javítva, de az árnak ezt tükröznie kell. Ha az eladó kerül bizonyos témákat, az első piros zászló.

Körbejárás közben figyeld a gumikat is. Kopott futófelület, repedezett oldalfal, elhasználódott mintázat mind jel arra, hogy a tulaj nem igazán törődött az autóval. A gumik sokat elárulnak a gondoskodás szintjéről – aki spórol a biztonságon, más karbantartást is elhanyagolhatta.

Motorháztető fel! – ahol a lényeget találod

A motortér az autó szíve. Olajos, piszkos, koszos felületek nem feltétlenül végzetesek, de utalhatnak szivárgásra, elhanyagolt szervizre vagy tömítetlenségre. Hideg motort kérj próbára. Egy szép, csendes indulás sokat számít. Ha kattog, rángat, egyenetlenül jár, ott valami nincs rendben.

A hűtőfolyadék színe is beszédes. A barna, iszapos víz messze nem ideális. A tiszta rózsaszínes, zöldes vagy kék folyadék viszont gondozásra utal. Olajszint ellenőrzése szintén elengedhetetlen – ha fekete, sűrű, és rég cserélték, az hosszú távon motorkopást okozhatott.

Próbakör – ahol minden kiderül

Az autót soha ne vedd meg próbakör nélkül. Vezetés közben hallgasd a zajokat. Kopog a futómű? Sípol a fék? Rezonál a beltér? Ezek nem normális működés jelei, hanem figyelmeztetések. A kormány legyen stabil, ne húzzon egyik irányba sem. Ha igen, futómű-probléma vagy korábbi sérülés is állhat a háttérben.

Gyorsításnál figyeld, hogyan reagál a motor. Egy egészséges autó egyenletesen húz. Ha rángat, fullad vagy késik a gázreakció, az üzemanyag-ellátás vagy gyújtás hibájára utalhat. Váltóteszt: minden fokozat puhán menjen be, rángatás nélkül. A kézi váltó recsegése különösen rossz jel.

Beltér – az elhanyagolt részletek sokat mondanak

A kifejezetten kopott kormány, fényesre csiszolt váltógomb, szétesett üléskárpit gyakran nagyobb futást jelez, mint amit az óra mutat. A pedálok kopása is árulkodó. Egy 150 ezret futottnak mondott autó pedálja nem lehet teljesen simára koptatott.

A szagok is beszélnek. Olajszag? Nedvességszag? Ezek rejtett hibák forrásai lehetnek. A csomagtér alatt nézd meg a pótkerék környékét – ha nedves vagy rozsdás, beázásra számíthatsz. A hibák sosem egyedül járnak.

Dokumentumok és vallomások

Az állapotot a papírok erősíthetik meg, vagy dönthetik romba. Ha nincs szervizkönyv, vagy tele van hézagokkal, gyanakodj. A "most vesztek hozzá olajat, csak nem töltöttem még bele" típusú mondatok sem biztatók. Egy gondosan karbantartott autó mögött mindig van történet, számlával, dátummal, alvázszámra rögzítve.

Amikor a vizsgálat végére érsz, nem kell szakértőnek lenned. Elég, ha figyelsz. Egy rossz autó mindig elárulja magát, ha tudod, hol keresd a nyomokat.